در سنین ۶ تا ۱۱ سالگی کودک چه می گذرد؟

در این مرحله کودک وارد دبستان می شود و آموزش رسمی او آغاز می‌شود و به تدریج از طریق آموزش، خواندن و نوشتن و حساب کردن را فرا گرفته و به جهان وسیع تری گام می گذارد؛ به همین دلیل این دوره، دوره نوباوگی یا دوره دبستانی نامیده می شود.
در این دوره، رشد بدنی کودکان به آهستگی رخ می دهد اما از رشد ذهنی سریعی برخوردار هستند. از رشد اجتماعی نسبتا خوبی برخوردار می شوند و شخصیت آنها در ارتباط با دیگران شکل می گیرد. کودکان در این دوره تمایل دارند با افراد بیشتری رابطه داشته باشند، همچنین دوست دارند مورد قبول آنها واقع شوند.
همسالان و همکلاسی ها در کودکان تاثیر بسزایی می‌گذارند و آنها وقت بیشتری را با همسالانشان سپری می‌کنند و به بازی با آنها اهمیت ویژه ای نشان می دهند. سعی می کنند به استقلال بیشتری دست یابد و وابستگی خود را نسبت به دیگران کم کنند.
در این دوره سنی، کودکان با دنیای محسوسات ارتباط بیشتری برقرار می کنند و از مسائل اجتماعی درک عمیق تری به دست می آورند؛ در همین راستا کودکان می توانند حقایق و واقعیت های زندگی را بپذیرند.


ویژگی جسمانی کودکان ۶ ساله ، ۷ ساله و تا ۱۱ ساله

در این دوران رشد قد و وزن کودکان به نسبت دوره های قبل به آهستگی رخ می دهد. رشد قد به نسبت دوره های قبل ثبات ندارد به طوری که از سن ۸ سالگی به بعد قد دختران از قد پسران کمی بلندتر می شود همچنین رشد استخوان و اندام دختران ۶ ساله به اندازه پسران ۷ ساله است و شکل اندامهای بدن کودکان تقریباً شبیه بزرگسالان می شود؛ با این وجود پسران نسبت به دختران وزن بیشتری دارد اما این ریتم از حدود ۱۱ سالگی تغییر می کند.
تفاوت های فردی کودکان در این دوره بروز بیشتری پیدا می کند؛ بدین معنا که هر کودک دارای خصوصیات فیزیولوژیکی منحصر به فردی می باشد. از حدود سن ده سالگی علائم بدنی قبل از بلوغ به تدریج در کودکان آشکار می شود و این امر موجب می شود که اندام دختران و پسران تفاوت های بارزتری پیدا کند. در این دوره هماهنگی چشم ها و دست ها برای نوشتن بیشتر می شود، کودکان به سریع نویسی عادت می‌کنند و به زیبایی خط توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند.
در این سنین، احتمال پوسیدگی دندان ها و یا حتی بروز بیماری ها و انواع حساسیت ها در کودکان افزایش پیدا می کند. کودکان از طریق نقاشی احساسات، علایق و تخیلات خود را مطرح می کنند و سعی می کنند اشیاء مورد علاقه شان را بزرگتر و حتی زیباتر بکشند. به فعالیت و تحرک بیشتر، گرایش پیدا میکنند و به بازی های پرتحرک و پر جنب و جوش علاقه نشان می دهند؛ همچنین در این سنین فعالیت های کودکان به یکدیگر شباهت زیادی دارد.

ویژگی شناختی  کودکان ۶ ساله ، ۷ ساله تا ۱۱ ساله

در سنین ۷ تا ۱۱ سالگی؛ تفکر کودکان در مقایسه با اوایل کودکی خیلی منطقی، انعطاف پذیر و منظم تر است. در این دوره کودکان وارد مرحله عملیات عینی شده که شامل ویژگی های زیر است:
نگهداری ذهنی یا بقاء ماده: کودکان به درک مفاهیم بقا ماده ، عدد ، وزن ، حجم و … دست می یابد. مفهوم نگهداری ذهنی یا بقاء ماده به این اصل اشاره می کند که اگر در شکل ظاهری و یا حتی در محل قرار گیری یک شی ء تغییری ایجاد شود، آن شی ثابت می ماند و تنها در صورتی تغییر می کند که چیزی به آن اضافه یا از آن کم شود.
تمرکز زدایی: بدین معنا که کودکان قادر خواهند بود روی چند جنبه از یک مسئله تمرکز کنند و این جنبه های متفاوت را به یکدیگر ارتباط دهند.

برگشت پذیری: بدین معنا که کودکان قادرند به یک سلسله مراحل و اعمال فکر کرده و سپس به صورت ذهنی تغییر جهت داده و به نقطه آغاز بازگردند.
طبقه بندی: بدین معنا که کودکان قادر خواهند بود اشیا را بر حسب یک ویژگی مشترک طبقه‌بندی کنند. در این دوره جمع آوری کلکسیونی از سکه ها، سنگ ها، کارت های بیسبال و یا حتی در بطری رایج می شود.

ردیف کردن: در این دوره کودکان قادر خواهند بود اشیاء را بر طبق بعد کمیت(بزرگ و کوچک بودن)مرتب کنند.
استدلال فضایی: در این دوره کودکان دبستانی در مقایسه با کودکان پیش دبستانی درک فضایی دقیق‌تری دارند؛ بدین معنا که قادر خواهند بود فضاهای بزرگ آشنا را، مانند محله یا مدرسه، به صورت ذهنی بازنمایی کنند.

ویژگی عاطفی کودکان ۶ ساله ، ۷ ساله تا ۱۱ ساله

در این دوره کودکان به مهر و محبت و توجه والدین، معلمان و همسالان و پذیرفته شدن از سوی آنها، اهمیت ویژه ای می دهند و دوست دارند مورد پذیرش آنها قرار گیرند و عدم پذیرش عاطفی منجر به اختلالات شدید عاطفی در آنها می‌شود؛ با توجه به این توضیحات مهر و محبت والدین به کودکان انرژی و قدرت میدهد؛ با این حال فکر جدا شدن از والدین منجر به هراس کودکان می شود به همین خاطر دوست دارند همیشه با آنها باشند، همچنین اختلافات خانوادگی و یا حتی طلاق بر احساسات کودکان تاثیر بسیار مخربی می گذارد.

در این سنین تاثیرپذیری از رفتار معلم و همسالان بسیار زیاد است.
از روی چهره و عملکرد کودکان می توانیم حالت ها و احساسات مختلف آنها را درک کنیم؛ به زبان ساده تر،

– کودکان در این سنین دوست دارند همه چیز را به دست آورند و اگر چیزی را از دست دهند، دچار خشم و نفرت می شوند و این خشم و نفرت را معمولا به صورت قهر نشان می دهند.
– آنها دوست دارند خیلی زود به هدف هایشان برسند اما اگر مانعی بر سر راه رسیدن به اهدافشان وجود داشته باشد، کودکان را به خشم می آورد.

– حالات هیجانی مثل خشم و ترس در کودکان نسبت به سال های گذشته پایدارتر و ماندگارتر است و در برابر خشم و ترس واکنش های دفاعی که جنبه فیزیکی دارند را از خود نشان می‌دهد.
– به هنگام تفسیر کردن احساسات و نحوه عملکرد، تا حدودی آینده نگر است، با این وجود از آینده نامعلوم میترسد و دوست دارد بداند چه اتفاقاتی در آینده رخ می دهد..
– از حدود ده سالگی به بعد، واقعیت مرگ را بهتر حس می کند و به حتمی بودن آن پی میبرد.

ویژگی اخلاقی کودکان ۶ ساله ، ۷ ساله تا ۱۱ ساله

در ابتدا پژوهشگران علاقمند بودند، ببینند کودکان چطور میلی درونی برای پیروی از قواعد اخلاقی جامعه پیدا می‌کنند و چه انگیزه های آنان را وادار به پیروی از این قواعد می کنند؛ در این بررسی قالب این مسئله نادیده گرفته میشد که درک کودکان از قواعد اخلاقی با بزرگسالان متفاوت است. خانواده، مدرسه و سایر نهادهای اجتماعی و مذهبی سعی می کنند قواعد اخلاقی را که بر عدالت و در نظر گرفتن حقوق دیگران استوار است، به کودکان آموزش دهند
بنابر دیدگاه پیاژه نظر کودکان در باب مسائل اخلاقی ،از حدود ده سالگی ، تحت تاثیر گروه همسالان قرار می گیرد ؛ که در واقع کودک در مرحله خودمختاری اخلاقی یا اخلاق همکاری است.
بنابر نظر کلبرگ، همانند دوره پیش عملیاتی، کودکان در سطح اول استدلال اخلاقی قرار دارند ؛ بدین معنا که به منظور اجتناب از تنبیه یا دریافت پاداش و مورد تشویق قرار گرفتن، از معیار های اخلاقی دیگران و به خصوص والدین پیروی می کنند.  به انگیزه و نیت افراد توجهی نمی کنند و پیامدها و نحوه عملکرد برای آنها اهمیت بیشتری دارد.
کودکان در این مرحله در هنگام بازی کردن قواعد تقریبا یکسانی را رعایت می کنند با این وجود برداشت ها و تفسیرهای آنها از قواعد بازی همراه با ابهام است.

ویژگی اجتماعی کودکان ۶ ساله ، ۷ ساله تا ۱۱ ساله

برمبنای نظریه روانی- اجتماعی اریک اریکسون، کودکان در مرحله ی سخت کوشی در برابر حقارت نفس قرار دارند؛ به عبارت دیگر علاوه بر فعالیت هایی که کاملا مرتبط با این دوره است، کودکان برای انجام دادن کارها، تمرکز و توجه و پشتکار خوبی دارند و تلاش زیادی می کنند.
مورد تشویق قرار گرفتن کودکان در این مرحله منجر به پرورش احساس شایستگی و در آنها می شود و تلاش آنان را افزایش می دهد، از طرف دیگر اگر کودکان مورد حقارت یا سرزنش قرار گیرند، احساس حقارت و عدم کفایت میکنند.
در این دوره دگرگونی های فراوانی در کودکان ایجاد می شود و به تدریج درک می کنند چه کسی هستند و در جامعه چه موقعیتی دارند.
در این دوره روابط اجتماعی کودکان و وسیع تر و عمیق تر می شود و دوست دارد در گروه ها و انجمن های مختلفی فعالیت کنند و این فعالیت را نشانه ی پیشرفت خود می داند، در برقراری ارتباط با دیگران به ظاهر آنها توجه می کنند و جنسیت همبازی برای آنها اهمیتی ندارد اما باید توجه داشت که روابط اجتماعی کودکان تا سن ۸ سالگی گسترش زیادی ندارد و دوستی هایش ماندگار نیست.

ـ توجه کنید: در صورتی که به اندازه لازم دقت و توجه نداشته باشید قادر به فراگیری نخواهید بود. نزدیک به ۸ ثانیه دقت و توجه عمیق جهت فراخوانی و به یاد آوردن اطلاعات در حافظه لازم است.

ـ تا جای ممکن حواس و احساسات خود را به کار بگیرید:تلاش نمایید داده ها و مفروضات را به بافت ، بو ، رنگ ، سلایق و علایق خود ارتباط دهید. عمل فیزیکی تفسیر دوباره و بازپروری داده ها و معلومات قادر است آن را به مغز شما انتقال دهد.

Rate this page