در سنین بالای ۱۸ سالگی چه می گذرد؟

دوره های طفولیت، کودکی و نوجوانی در واقع به عنوان نوعی آماده‌سازی برای ورود به مرحله جوانی تلقی می شود، فرد می بایست به عضو مفید و سازگاری از جامعه تبدیل شود. در این مرحله توانایی های جسمانی و پاره ای از ویژگی های شناختی و ذهنی به اوج خود می رسند. این دوره از زندگی زمانی است که فرد باید سبک زندگی خود را مشخص کند.


ویژگی جسمانی افراد بالای ۱۸ سال

در طی مرحله ی جوانی تغییرات جسمانی به تدریج رخ می دهد و تا حدود ۴۰ سالگی، اکثریت مردم احساس افزایش سن نمی کنند. سنین ۱۹ تا ۲۶ سالگی، اوج رشد جسمانی انسان است. چنانچه افراد از فشار روانی و مصرف سیگار و الکل در این دوره دور باشند از لحاظ جسمی مشکل عمده‌ای نخواهند داشت. در این سنین، حواس پنجگانه عملکردی کامل و مطلوب داشته و اگر افت و کاهشی وجود داشته باشد بسیار ناچیز خواهد بود. یکی از مشکلات عمده ای که در این سنین مطرح می شود، اضافه وزن است که با یک رژیم غذایی سالم و ورزش قابل رفع می باشد.
ورزش و فعالیت‌های سالم جسمانی باعث افزایش کارکرد ریه و قلب میشود و حتی مقاومت افراد بزرگسال نسبت به اضطراب افسردگی را افزایش میدهد. جوانی اوج تندرستی است زیرا در این سنین از درصد بیماری ها کم می شود و میزان تلفات در این سنین کمتر است؛ با این وجود پاره ای از نشانه های اولیه، از بیماری های مربوط به سنین بالاتر ممکن است در سنین جوانی ظاهر شود. با وجود تمام موارد بالا، تعدادی کثیری از مردم در این دوره از وضعیت جسمانی خود احساس رضایت می‌کنند.

ویژگی شناختی افراد بالای ۱۸ سال

بر اساس برخی از نظریه ها، در دوره جوانی مهارت های شناختی تازه ای آشکار می شود که حتی می تواند به منزله شروع مرحله ای تازه از رشد شناختی باشد. در دوره جوانی یکسری تغییرات عمده از قبیل: مسئله یابی، نسبی گرایی، تفکر دیالکتیکی و اندیشیدن درباره ماهیت نظام ها آشکار می شود. مسئله یابی بدین معناست که افراد در این دوره می‌توانند از دانش و اطلاعات خود برای طرح مسائل جدید استفاده کنند و مسئله یابی کنند. نسبی گرایی بدین معناست که افراد جوان اعتقاد دارند که دانش و اطلاعات هر انسان از یک سری دیدگاه های خاص ناشی می‌شود و لزوما قطعیت ندارد و کاملا نسبی است.
تفکر دیالکتیکی بدین معناست که افراد جوان قادرند اندیشه های متضاد را درک و شناسایی کنند، در چنین وضعیتی فرد هرگز به تعادل شناختی کامل نمیرسد و همواره دچار عدم توازن شناختی است. اندیشیدن درباره ماهیت نظام ها بدین معناست که افراد جوان توانایی دارند نظام های فکری را به صورت کلی درک کنند.
در این دوره جوانان قادر خواهند بود مشکلات را از دیدگاه‌های مختلفی مورد بررسی قرار دهند، آنها اعتقاد دارند که اکثر مسائل لزوماً راه‌حل ثابت و یکسانی ندارند و برای حل مسائل انعطاف پذیرتر می شوند. با وجود تمام این توضیحات متوجه می‌شویم که رشد شناختی در این دوره متوقف نمیشود بلکه جوانان با مهارت های بیشتری با مسائل زندگی مواجه می شوند و در مقایسه با نوجوانان از ساختارهای شناختی خود به شکل متنوع تری استفاده می کنند.

ویژگی عاطفی افراد بالای ۱۸ سال

همچون دوره‌های گذشته عواطف در این سنین اهمیت ویژه ای دارند با این تفاوت که عواطف و احساسات جوانان هدفمندتر و با ثبات تر است.جوانان برای عواطف خود تصمیماتی می گیرند و سعی می کنند به آنها خود جهت دهند.

ویژگی اخلاقی افراد بالای ۱۸ سال

بررسی ها و آزمایش های موجود نشان می دهد که تا حدود سن ۲۰ سالگی نشانه ها یا ویژگی های سطح اخلاق پس عرفی ظاهر نمی‌شوند. عده‌ای از آنها که تا قبل از ۲۰ سالگی در سطح اخلاق متعارف قرار داشته‌اند به سطح اخلاق پس عرف منتقل می شوند. در این انتقال، از سطح اخلاق عرفی به سطح اخلاق پس عرفی، تجارب شخصی و همچنین ساختار فرهنگی جامعه تاثیر گذار هستند. معیارهای اخلاقی در افرادی که در سطح اخلاق پس عرفی قرار دارند، کاملاً درونی شده است و در واقع این معیار های اخلاقی از قراردادهای اجتماعی فراتر می‌روند و بر اساس اصول جهانی هستند. این سطح اخلاقی دارای دو مرحله است ؛
اخلاق بر اساس پیمان اجتماعی؛ بدین معنا که در این مرحله رفتاری درست تلقی می شود که بر مبنای حقوق عمومی افراد و بر اساس معیارهای مورد قبول اکثر افراد جامعه باشد؛ به زبان ساده تر در این مرحله هم به حقوق فردی توجه می شود و هم به قانون و حقوق عمومی.
اخلاق بر اساس اصول جهانی؛ بدین معنا که در این مرحله رفتار درست یا نادرست بر مبنای مفاهیم انتزاعی همچون عدالت و برابری استوار است. اصول اخلاقی در این مرحله ثابت، کلی و مطلق هستند.
افراد در این مرحله خود را با معیارهای اجتماعی و همچنین با آرمان های درونی شده خودشان مطابقت می‌دهند و بیشتر بر مبنای وجدان خود عمل می کنند و به عیب جویی و انتقاد دیگران اهمیتی نمی دهند.

ویژگی اجتماعی افراد بالای ۱۸ سال

افراد در دوره جوانی با مسائل جدیدی روبرو می شوند و وظایف مهمی دارند.
شغل یابی یکی از مسائل عمده ای است که جوانان با آن سر و کار دارند، فشارهای شدید اجتماعی و پیچیدگی دنیای شغل منجر می شود که انتخاب شغل در بعضی از جوامع به عنوان مسئله ای دشوار باشد. نوجوانان تصور می‌کنند که شغل خود را باید از میان مشاغل محدودی انتخاب کنند، از طرف دیگر؛ آنها صرفاً به دنبال مشاغل حرفه ای هستند،این دو عامل سبب میشود که جوانان در گزینش شغل با مشکلاتی مواجه شوند.
شغل بر هویت اجتماعی، سبک زندگی و حتی بر چگونگی روابط اجتماعی جوانان، تاثیر بسزایی میگذارد و همچنین موفقیت شغلی منجر به افزایش اعتماد به نفس جوانان می‌شود. مسئله دیگری که در این دوره مطرح می‌شود ازدواج است، این مرحله از رشد با بحران صمیمیت در برابر انزوا همراه است، اریکسون اعتقاد دارد که یک جوان نیاز دارد با فرد دیگر یا دیگران پیوند عاطفی برقرار کند در این راستا کسی که مرحله هویت یابی را به خوبی طی کرده باشد، برای ایجاد پیوند عاطفی با دیگران آمادگی بیشتری دارد.
حل موفقیت آمیز بحران صمیمیت در برابر انزوا منجر به شکل‌گیری صفت عشق در جوانان می شود، که بنابر نظر اریکسون عشق در واقع نوعی از خود گذشتگی متقابل بین کسانی است که شریک زندگی همدیگر هستند. فقدان پیوند عاطفی و خلا ناشی از آن آسیب های روانی زیادی را به دنبال خواهد داشت. مسئله دیگری که در این دوره مطرح می شود والد شدن است که جوانان باید خود را با این تجربه جدید سازگار و منطبق کنند.
این تجربه برای انسانها ارزش فراوانی دارد و در نزد افراد مختلف معانی متفاوتی دارد؛ عده‌ای این تجربه را به عنوان ادامه حیات و بقای نسل می شمارند، در برخی از موارد افراد صرفاً به دلیل انتظارات اجتماعی بچه‌دار می‌شوند و یا حتی تولد فرزند نوعی کامروایی شخصی برای جوانان تلقی می شود. به اعتقاد دانیل لوینسون، جوانان برای دستیابی به استقلال مالی و عاطفی تلاش می‌کنند و در ذهن خودشان آرزوی رسیدن به یک شغل را دارند و تا مدت ها این آرزو را حفظ می کند، جوانان ممکن است برای دستیابی به این استقلال از افراد آگاه تر و با تجربه تر راهنمایی و مشورت بگیرند.

مغز احتیاج به سوخت و انرژی دارد. یک برنامه غذایی سالم و مغذی بر طبق خوراک هایی مثل میوه ها ، سبزیجات ، دانه های جامد ، پروتئین ، امگا ۳ و ۶ مزیت های بسیاری را برای بدن ایجاد می کند. این نوع برنامه غذایی قادر است قدرت حافظه و فعالیت های مغزی را تقویت و بهبود نماید و از ریسک ابتلا به آلزایمر و دیگر اختلالات بکاهد.

Rate this page